keskiviikko 4. joulukuuta 2013

ruokaostokset netistä


Adventtisunnuntaita edeltäneen markettireissun päätteeksi istuimme miehen kanssa pöydän ääressä ja tuumasimme, että ruokaostosten tekeminen verkosta olisi nykyaikaa. Sattumoisin sain vinkin verkko-ostoksista myös lauantaisen postauksen kommenttiosastoon. Meillä käydään tällä hetkellä kaupassa 2-3 kertaa viikossa ja reissu matkoineen kestää yleensä ainakin reilun tunnin, joskus jopa kaksi.

Päädyimme verkkoon kartoittamaan vaihtoehtoja. Ensisijaisesti olisimme halunneet verkkokaupan toimittavan ruokaostokset meille kotiin. Tässä lähellä näkee usein Alepan Kauppakassi-auton pyörähtelemässä, joten muutkin ovat ilmeisesti tulleet samaan tulokseen. S-ryhmästä myös Prisma tarjoaa mahdollisuuden verkko-ostoksiin, mutta tuotteet tulee itse noutaa Kannelmäen Prismasta. Verkko-ostoksia kotiin kuljettavat myös lähi- ja luomutuotteisiin erikoistunut Kauppahalli24 ja ilmaisen toimituksen tarjoava Ruoka.net.



Toimitushinnat palveluntarjoajien välillä vaihtelevat siis täysin ilmaisesta noin kymmeneen euroon. Niiden lisäksi lopulliseen summaan vaikuttavat tuotteiden hintataso ja bonusjärjestelmät, joten vertailu ei ole aivan yksinkertaista. Kuningaskuluttajassa oli hetki sitten juttu aiheesta. Sen perusteella hintaerot ovat melko pieniä mutta niin oli vertailuun käytetty ostoskorikin. Nelihenkisen perheen ruokamenoissa tuotteiden hintataso dominoi toimituskuluihin nähden, varsinkin jos ostokset pyrkii tekemään mahdollisimman moneksi päiväksi.

Valikoiman ja hinnan perusteella päädyimme kokeilemaan Prisman Kauppakassia, vaikka se ei tarjoakaan kotiinkuljetusta alueellemme. Kannelmäki sijaitsee kuitenkin yhdellä pääkaupunkiseudun keskeisimmistä paikoista, eikä ajomatka meiltä sinne poikkea kovin paljon matkasta lähimpään markettiin. S-bonuskortilla noutomyynnin lisämaksu on 3,90 €.

Niinpä maanantai-iltana otin aikaa miettiäkseni tulevan viikon ruokaostokset ja naputellakseni ne ostoskoriin Foodie.fm-palvelussa. Tutut tuotteet löytyivät kohtuullisen helposti ja jatkossa ostosten teko nopeutuu, kun pohjana voi käyttää aiempaa ostoslistaa. Sain valita haluamani noutoajan seuraavalle päivälle, vaikka myös saman päivän nouto on lisämaksusta mahdollinen.

Tiistaina aamupäivällä ajoin Kannelmäkeen. Vierailu on tehty helpoksi, sillä kauppakeskuksen parkkihallin rauhallisemmassa osassa on oma sisäänkäynti ja parkkiruutuja noutoasiakkaille. Hissi vie suoraan siihen osaan Prismaa (puutarhaosasto!), jossa noutomyynti sijaitsee. Ostokseni olivat valmiina ostoskärryissä muovikasseihin pakattuna. Kylmäsäilytystä vaativat tuotteet otettiin viileästä vasta, kun saavuin paikalle. Ostokset maksettiin noutopisteessä ja muutaman minuutin kuluttua olinkin jo autossa matkalla kotiin.

Yksi nettiostosten haittapuolista liittyy siihen, ettei paikan päällä pääse kikkailemaan valitsemalla mahdollisimman edustavia yksilöitä hedelmistä ja vihanneksista tai pisimmälle ulottuvia käyttöpäivämääriä maito- ja lihatuotteista. Kotona kävin jännityksellä läpi kassien sisällön ja totesin kaiken olevan kohdallaan. Päivämäärät olivat ok. Maitojen parasta ennen osui ensi lauantaille, joten sen puolesta viikon ruokaostosten tekeminen ei ollut mahdollista. Käytännössä viikon ostokset kerralla taitaa olla liian kunnianhimoinen tavoite sekä tuotteiden tuoreuden että oman ennakointikyvyn suhteen, joten jatkossa tähtään seuraavan viiden päivän tarpeisiin. Tällöin noutomyynnin kustannukset nostavat kuukauden kauppalaskua 20-25 eurolla. Mielestäni tämä on varsin kohtuullinen hinta säästyneistä tunneista ja hermoista sekä tekemättä jääneistä heräteostoksista! Tulen varmaan jossain vaiheessa kokeilemaan myös Alepan tarjoamaa kotiinkuljetusta.



Millaisia kokemuksia teillä on kotiin toimitettavista ruokaostoksista? Mitä palveluja suosittelette?

7 kommenttia:

  1. No eipä ole vielä kokemusta, mutta nyt piti heti mennä tsekkaileen Oulun tarjonta. Näyttäisi olevan S-kaupalla palvelu ja jopa kotiinkuljetuskin mahdollista myös täällä pohoojosessa. =) Pitänee joku kaunis (tai laiska) päivä testata.

    VastaaPoista
  2. Meillä oli töissä hedelmäpalvelu, joka kiikutti aina tuoreet hedelmät maanantaisin. Oli kyllä tosi hyvä palvelu, vaikka ei nyt ihan ole sitä mistä sinä puhut :) Tuli syötyä hedelmiä enemmän kuin normaalisti.

    VastaaPoista
  3. Viime talvena käytin Alepan kotiinkuljetusta useammankin kertaa ja se toimi hyvin. Tuotteiden poiminta- ja toimitusmaksu taisi olla yhteensä jotain 6-7 eur luokkaa (eli aika paljon). Nyt en tarkkaan muista. Tuotteitakin löytyi hyvin, itseasiassa paremmin kun yleensä Alepan valikoimasta; ovat selvästi panostaneet tähän puoleen. Muistaakseni näin joulun alla vain piparkakkujen leipominen ei onnistunut kun kaikkia mausteita ei ollut saatavilla.. Täytyykin taas aktivoitua käytössä, olinkin jo unohtanut tuon helppouden?!

    VastaaPoista
  4. Tilailin pari vuotta sitten toisinaan tuotteita Alepan Kauppakassista ja kokemukset arkiostoksista olivat silloin hyvät, mutta jäin kaipailemaan viikonloppuja varten parempaa valikoimaa esim lihoissa ja kaloissa.

    Pidin nettiostoksissa ainakin vuoden tauon ja tilasin juuri tänään pitkästä aikaa ostokset itsenäisyyspäivän pyhiksi ja tyttären ristiäisiin. Totesin, että hienoa kehitystyötä oli tapahtunut käytettävyydessä. Käytin ensimmäistä kertaa tablettisovellusta ja tilausvaiheessa ohjelmaan tuli jokin bugi enkä päässyt eteenpäin. Soitin asiakaspalveluun ja erittäin ystävällinen ja palvelualtis henkilö otti ongelmani hoitaakseen ja vakuutti, että saamme tilauksen tehtyä ja ruoat kotiin ennen pyhiä, vaikka sitten puhelintilauksena jos ei muuten. Vinkistä kokeilin tilauksen viimeistelyä perinteisellä läppärillä nettiselaimen kautta ja homma sujui kuin rasvattu. Tämän jälkeen kokeilin vielä tabletin sovellusta ja nyt sekin näytti pelittävän.

    Kyllä nettitilaamisen etuina on ehdottomasti nopeus, kunhan vaan saa homman rutiiniksi. Ja minulla ainakin tulee säästöä siitä, että tulee suunniteltua etukäteen ruoanlaittoa. Jos kannan itse ruoat kaupasta käyn kaupassa lähes joka päivä ja ostan ihan fiilispohjalta kaikkea turhaa. Ja sekin on ihan kiva ajatus, että sovelluksessa on ruokareseptejä ja raaka-aineet saa suoraan klikattua ostoskoriin. Paljon on varmasti vielä kehitettävää, mutta aktiivisesti ja asiakaslähtöisesti näyttävät kehitystyötä tekevän. Olen miettinyt myös tuon Kauppahalli24 kokeilemista, kun olen siinä käsityksessä, että siellä on paremmat lihavalikoimat.

    Kiitokset kivasta blogista! Hetken olen blogiasi seuraillut, mutta vasta nyt tuli osallistuttua keskusteluun.

    VastaaPoista
  5. Tilailin pari vuotta sitten toisinaan tuotteita Alepan Kauppakassista ja kokemukset arkiostoksista olivat silloin hyvät, mutta jäin kaipailemaan viikonloppuja varten parempaa valikoimaa esim lihoissa ja kaloissa.

    Pidin nettiostoksissa ainakin vuoden tauon ja tilasin juuri tänään pitkästä aikaa ostokset itsenäisyyspäivän pyhiksi ja tyttären ristiäisiin. Totesin, että hienoa kehitystyötä oli tapahtunut käytettävyydessä. Käytin ensimmäistä kertaa tablettisovellusta ja tilausvaiheessa ohjelmaan tuli jokin bugi enkä päässyt eteenpäin. Soitin asiakaspalveluun ja erittäin ystävällinen ja palvelualtis henkilö otti ongelmani hoitaakseen ja vakuutti, että saamme tilauksen tehtyä ja ruoat kotiin ennen pyhiä, vaikka sitten puhelintilauksena jos ei muuten. Vinkistä kokeilin tilauksen viimeistelyä perinteisellä läppärillä nettiselaimen kautta ja homma sujui kuin rasvattu. Tämän jälkeen kokeilin vielä tabletin sovellusta ja nyt sekin näytti pelittävän.

    Kyllä nettitilaamisen etuina on ehdottomasti nopeus, kunhan vaan saa homman rutiiniksi. Ja minulla ainakin tulee säästöä siitä, että tulee suunniteltua etukäteen ruoanlaittoa. Jos kannan itse ruoat kaupasta käyn kaupassa lähes joka päivä ja ostan ihan fiilispohjalta kaikkea turhaa. Ja sekin on ihan kiva ajatus, että sovelluksessa on ruokareseptejä ja raaka-aineet saa suoraan klikattua ostoskoriin. Paljon on varmasti vielä kehitettävää, mutta aktiivisesti ja asiakaslähtöisesti näyttävät kehitystyötä tekevän. Olen miettinyt myös tuon Kauppahalli24 kokeilemista, kun olen siinä käsityksessä, että siellä on paremmat lihavalikoimat.

    Kiitokset kivasta blogista! Hetken olen blogiasi seuraillut, mutta vasta nyt tuli osallistuttua keskusteluun.

    VastaaPoista
  6. Tänään pörräsin Kampin K-marketissa noutamassa itsenäisyyspäivää varten vähän erikoisempia aineksia. Kyllä siinä sai aika kulumaan! Juuri tuollaiset tuotteet, mitkä ei kuulu omaan normaaliin valikoimaan tuottaa vaivaa, kun ei tiedä minne hyllylle mennä, esim. etsin maapähkinä voita aika kauan. Netistä nuo olisi helppo etsiä hakusanoilla yms. No mutta on siinä kaupassa käynnissäkin kivoja puolia, välillä se on ihan hauskaa ja rentouttavaa puuhaa! Kiva kyllä nähdä mihin suuntaan tuo ruuan verkkokauppa tulee kehittymään.

    VastaaPoista
  7. Kiitos kivasta postauksesta! Kirjoitin itsekin juuri samaisesta aiheesta. Tällä hetkellä käytetään edelleen Alepan palvelua - juuri perusostoksiin. Erikoistuotteet (erityisesti kalat) ja viikonlopun herkut haetaan Herkusta.
    http://pintapuolia.blogspot.fi/2013/11/ruokakassit-ovelle-kylla-kiitos.html

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.